Sidor

söndag 1 maj 2011

Full fart, tre tävlingar på en vecka och underbar löpning

Det har varit full fart en tid nu. Jag var i Uppsala över påsken och fick bland annat in en pass i Fyrishovs 50meters bassäng och ett härligt stigpass i Lunsen med M. Sen drog det igång ordentligt.

Spinnsprinten på måndag bjöd på 55km landsväg. Första cykeltävlingen för året och vi var ett gäng från klubben som skulle köra och delades upp i två startgrupper. Vi har inte kört några seedningstävlingar sedan tidigare så vi fick starta i sista gruppen.. Jag var som vanligt för het i början och ödslade massa energi på att försöka få igång samarbete i gruppen. Kroknade rejält efter 40km men tappade inte så mycket på gruppen. Snitt på 35km/h.

På torsdag så sprang jag och Jan Morten genom 7 nutslöpet. Officiellt ska det vara 17km och 900 höjdmeter men vi fick inte ihop den distansen trots fellöpningar utan det är nog närmare 14km. Men 900 höjdmeter ska man nog kunna få ihop, vi fick ihop över 1000 men då tog vi en topp två gånger.  Det är en otroligt teknisk bana, det är stig hela tiden och fullt med stenar och rötter. Underbar löpning :-) Jag sprang första riktiga turen med min Inov8 Baregrip 200. Underbara skor men väldigt krävande. Dom har ingen mellansula vilket  gör att du får en fantastisk kontakt med marken men du måste tänka lite var du sätter fötterna. Vikten av Inov8 skor sitter ju i namnet och då ska ett par Baregrip 200 väga 200 gram i storlek UK8. Jag har ett par 7,5or och dom väger över 200 så ta alla tillverkaruppgifter med en nypa salt, det gäller alla mina Inov8 skor, X-talon 190/212 och F-lite 195. Men det är endå lätta skor som är underbara att springa i och otroligt sköna.

På fredag blev det simtest. 3x300meter. Jag började (som vanligt) lite för hårt och hade rekordempo första 100m och kroknade såklart. Dom två sista 300ingarna var dock ganska lika. Ska bli spännande att jämföra om en månad...

Lördag bjöd på strålande sol och Siddislöpet, 8,2km runt Stokkavatnet. Jag hade som mål att ligga på  4min/km och öka på slutet. Allt för att få bort min vana att börja för hårt och krokna på slutet. Och som planen höll! Jag tog det lugnt i början, blev omsprungen av typ alla under första kilometern som gick på 4:00. Tuffade på i mitt 4minutstempo och nu sprang jag om alla som rusade i början. 5km passerades på 20min2sek och nu började jag öka. Km6 gick på 3:54, km7 på 3:51 och alla jag kom ikapp flåsade vilt och försökte ta min rygg men gav sig efter några meter. Underbar känsla :-) Efter 7km öste jag på rejält. 500 meter i 3:40tempo och sista 500 meter flög jag fram i 3:22 tempo framlyft av publiken och sprang om andra hej vilt. I mål på 31:18 och en tredjeplats i min åldersklass. Helt klart godkänt och långt under målet på 33min. Näste helg är det 10km på Undheimslöpet. Undrar vad det blir för tid då?

Idag, söndag, blev det ännu ett landsvägslopp, 67km Mairittet. Denna gång startade alla från triatlonklubben i samma grupp och vi siktade på att köra tillsammans och fokusera på att få igång ett bra samarbete. Samma problematik som Spinnsprinten gjorde att vi startade i grupp 7, sista gruppen, efter MTB och hybridcyklar. Så det blev ett jäkla omkörande. Jag hade som mål att ta det lugnt i början, hålla huvudet kallt och låta andra stå för idiotförningar denna gång. Det gick nästan. Vi dundrade på och efter drygt 30km hade vi nästan 40km/h i snittfart. Fler och fler som gled med i vår klunga fick släppa alteftersom vi ökade tempot. Tyvärr släppte några klubbmedlemmar också. I den sista tuffa backen vred vi till ordentligt, så hårt att jag höll på att släppa. En drös cyklister släppte och vi rullade lugnt över mållinjen tillsammans efter 1h49min.

En riktigt tuff vecka och benen har varit riktigt stela och tunga varje dag en speciellt efter torsdagens löptur. Jag får se hur kroppen känns i morgon, tanken är att hålla igång kroppen nästa vecka också men det kanske blir lite lättare. På lördag blir det millopp och söndag nytt cykellopp.

2 kommentarer:

  1. Shit vad du håller på! Tiden på 8km loppet var ju grymt imponerande!! Själv är jag nöjd över mitt långlöp igår! 17,5km i 5.40 tempo :)

    SvaraRadera
  2. Tackar, jag är rätt nöjd med loppet :-) Det ska bli spännande att se hur det går i helgens 10k lopp. Egentligen är det för kort och plågsamt för mig, mjölksyra och stumma ben. Tacka vet jag långdistans ;-) Strongt långlöp! Du kommer klara halvmaran galant!

    SvaraRadera