Sidor

torsdag 19 maj 2011

BDO Mila med Northug

Årets första 10km löp avklarat. Hakade på Northug ett tag men var tvungen att släppa till slut. Katastrof(f)lopp med rejäl kramp i magen, var jag tvungen att gå en bit.

Planen var att försöka ta rygg på Northug och hålla den så länge som möjligt. Turligt nog ställda han sig precis framför mig vid starten så det var bara att lägga sig bakom. Vilket gick bra de första 500 meterna tills jag var tvungen att släppa några meter, uppför är jag ju inte så bra. Öste på i bra tempo utan att kika på klockan och märkte snabbt att jag tappade lite på folk uppför men sprang mycket snabbare nedför. Rätt skoj jojoeffekt. Efter startbacken på andra varvet så var Northug ca 200 meter framför mig. Sen ökade han :-) Allt gick bra fram till den långa nedförsbacken vid 6,5km då jag fick en jäkla kramp i magen. Var tvungen att ta det lugnt i ca 5 min varav 1min gång och två gånger stannade jag. Vid 7,5 km kom jag igång igen men hade tappat mycket men avslutade starkt. Hela den km var nedför och tog ca 4min på första varvet, så jag tappade minst en hel minut,  nedför är jag ju stark och det var ju inte långt kvar. Jäkligt surt då jag förmodligen (om, ifall att, kanske osv osv du vet) hade kommit på en 6e plats ist för 15e som jag nu gjorde. Det var många löpare som sprang om mig när jag gick och kom imål straxt före. Men som sagt det är ju bara en massa om, ifall att och kansken. Jag gick imål på 39:14 som 16e man efter alla de härliga 300 höjdmeterna.

Northug som va i dålig form, semester sedan skid-VM

Sista varvningen efter 8km. Fotograf: Marie Nesset, Aftenbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar