Sidor

fredag 5 augusti 2011

Att flyga till Kalmar med cykel

Det är intressant hur information fungerar när man ringer kundservice. Jag var lite orolig när jag bokade resan från Stavanger till Kalmar hur det skulle gå att ta med cykel och hur mycket det skulle kosta, speciellt med tanke på att det blev mellanlandning och planbyte först i Oslo och sen i Stockholm. Jag pratade med kundtjänsten på SAS ett par gånger och fick beskedet att det går att boka specialbagage fram till Arlanda men inte sista sträckan till Kalmar. Då får man snällt hämta ut väskan och ställa sig vid incheckningen igen och hoppas på det bästa, kruxet var att jag tyckte det skulle bli väldigt tajt om tid att hinna med uthämtning/incheckning på dom 40min jag hade från planet landade till nästa drog iväg. Men kundtjänst sa att det var luuugnt. Inga problem. 450sek skulle dom ha för att ta med cykeln.

Väl på flygplatsen i Stavanger gick det fint att checka in både cykel och övrigt bagage och allt skulle nu flyga direkt till Kalmar, så inga bekymmer med att krångla på Arlanda. Skönt! Fram med betalterminalen. Här började jag bli lite nervös för när det handlar om extraavgifter på flygplatser har jag märkt att vad som står på hemsida eller uppges av kundtjänst betyder ingenting när man står vid disken. Det kan ändras från att vara ett belopp på hela sträckan till att vara enbart per delsträcka så jag stålsatte mig för att höra han säga 450:-, per sträcka. Men av någon anledning fick han fram summan 250nok, för hela vägen. Hoppla :-)

Flygresan gick smärtfritt, vackert väder men lite bumpigt. Världs(?)artisten Carola hakade på från Oslo till Stockholm. På Arlanda så var det helt omöjligt att hitta från terminal 5 till min gate någonstans på terminal 4. Villade runt och gick fel så det var skönt att slippa släpa på massa bagage och vara nervös för att checka in igen. Men men, so far so good. Väl framme i Kalmar så kommer cykelväskan fram vid bagageutlämningen, och det såg ut att ha fått en relativt god hantering. Inga synliga skador. Men den andra väskan lyste med sin frånvaro. Den med allt viktigt i. Löparskor. Cykelskor. Verktyg för att montera ihop cykeln. Cykeldelar som pedaler, sadel och sadelstolpe. Tävlingskläder. Kläder. Ja du förstår. Men jag fick en liten overnightkit med bla en tshirt i xxl som plåster på såren...

För att göra historien kort så lossnade bagagetaggen någonstans på Arlanda och senare på kvällen ringde det en trevlig tjej som jobbade där och undrade varför jag inte hämtat upp min väska från bagagebandet vid terminal 5. Väskan borde iaf vara i Kalmar nu och jag väntar på att dom ska ringa mig och fråga var dom ska köra och lämna ut den. Luugnt :-) Saker och ting ordnar sig. Jag har fått i mig rödbetor både igår och idag och jag har en bra känsla i kroppen. Solen skiner och det är nånstans mellan 25 och 30 grader här och det verkar som det kommer bli varmt imorn. Idag blir det informationsmöte och jakt på solskyddskräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar